Friday, February 19, 2010

perempuan by weirdo

PEREMPUAN
karya amirul

perempuan , wanita , betina

satu definisi yg sama
tetapi lain makna
adakah mereka beban kepada lelaki?

aku yakin jika tiada wanita di dunia nescaya lelaki akan merana
dan aku percaya jika tiada wanita di dunia nescaya lelaki tiada arah tuju
aku tak kata yang perempuan ini membawa kebaikan
aku tak kata yang perempuan ini membawa keburukan

jika seseorang itu dipanggil perempuan
maka dia adalah seorang yang belum cukup matang di dalam kehidupan

jika seseorang itu dipanggil wanita
maka dia adalah seorang yang boleh dilepaskan oleh ibu bapa untuk hidup di luar

aku sendiri pun masih tidak pasti
aku masih buntu
aku masih tiada banyak pengalaman untuk memikir kan tentang ini

betina?
itu adalah diantara golongan wanita yang dianggap sama seperti binatang

kerana perempuan,
lelaki itu sanggup membunuh orang
lelaki itu sanggup menikam belakang kawan sediri
lelaki itu sanggup meninggalkan hidup mereka

dan perempuan atau wanita itu layak dipanggil betina

aku sekadar mengingati
kerana aku tidak berpihak kepada sesiapa
aku ingin lihat perubahan



WEIRDO,
9:08, putrajaya.
19/2/2010
ini puisi pertama,
mungkin ada banyak kelemahan,
hope korang enjoy,
thx

No comments:

Post a Comment