Thursday, February 18, 2010

pandangan sifu tntg kami...

KELAS ASAS TEATER RAKAN MUDA
oleh Yusrika Bahar

Salam Perpaduan.

Entri kali ini aku nak bercerita pasal anak-anak buah yang aku sayang. My first baby in Putrajaya. Aku bekerja bertaraf kerani saja di Rakan Muda, Putrajaya. Hasil restu Timbalan Ketua Pengarah Bahagian Pembangunan Rakan Muda, Kelas Asas Teater Kecergasan Rakan Muda berjalan setiap hari Sabtu pukul 9.00pagi hingga 12.00tengahari. F.O.C dan aku buat kerja ni secara sukarela dan mengisi masa lapang aku.

Aku gunakan segala macam pengalaman pentas yang aku kumpul sejak 1992 lagi untuk dikongsi bersama pelajar-pelajar kelas ini. Aku tak namakan diri aku sebagai cikgu sebab aku bukan graduan lulusan seni persembahan atau Teater, sebab bagi aku Teater adalah apabila ada orang berdiri dan menyampaikan sesuatu dan ada penonton. Jadi jangan tanya aku samada aku graduan ASWARA ke, Student Art Teater UiTM ke, SEGI ke atau Lim Kok Wing. Bukan! Pelajaran, modul aku adalah dari pengalaman dan pementasan yang aku usahakan serta jayakan.

Bercerita pasal anak buah ni, semua setakat ni adalah seramai 15 orang dan aku namakan mereka sebagai Tikus Makmal a.k.a Lab Rat. Kenapa? Entah, aku sendiri tak dapat beri jawapan yang sewajarnya. Faham-faham sajalah. Sepanjang kelas aku lanya mahu lihat bakat, komitmen dan kesungguhan. Tak kira samada kamu semua lelaki atau perempuan sejati, lembut, pengkid, gay, lesbian atau sebagainya..aku tak kisah itu semua. Masing-masing punya persepsi. Aku tak pandang kaum, latar belakang pendidikan mahupun agama dan tahap kewangan mereka. Senang sahaja Bakat, Komitmen, Kesungguhan dan Disiplin. Itu sahaja.

Tikus-tikus Makmal ini aku lihat sememangnya ada ciri-ciri yang aku perlukan cuma masalahnya mereka ini semua punya masalah tersendiri yang belum mampu mereka ketepikan sewaktu kelas. Ada tikus yang ketagihan Choki-Choki, tikus yang sentiasa aktif dan bergerak, tikus lemak, tikus 'cas cun', tikus 'touching', tikus tiga 'scrotum', tikus silat dan pelbagai ragam. Semuanya membuatkan aku jatuh hati pada mereka dan sayang untuk meninggalkan mereka dalam keadaan terkapai-kapai tanpa arah. Mereka inilah yang harus dididik dan diasuh agar benar-benar mampu menjadi aset berharga negara. Namun tikus-tikus makmal ini belum mampu lagi untuk melihat semua ni. Bagi mereka hanya keseronokan dan riang-ria. Banyak yang harus mereka fahami dan pelajari.

Samada mereka sedar atau tidak kesungguhan melakukan sesuatu perkara itu amat penting. Fokus yang terutama. Melakukan kajian dan ilmu sisipan dahulu baru bertanya. Ini tidak, ada yang bertanya sedangkan apa yang ditanya dan persoalan yang ditujukan telah kuterangkan awal-awal. Kalau kalian? Mahu terbakar seadanya. Teknik dan ilmu-ilmu sewajarnya telah aku berikan cuma tolong praktikkan dan letakkan penghargaan itu di tempat yang sewajarnya. Masing-masing ada kelebihan dan daya kreativiti yang sungguh mengagumkan tapi sayang semua tikus-tikus ini cepat berputus-asa, dan hanya memberi perhatian sekadar angin lalu. Benar atau tidak? Cabaran buat tikus-tikus makmal ini menyangkalnya.

Buktikan aku salah, buktikan yang kalian adalah tikus makmal yang berjaya dan mampu melengkapkan kajian. Buktikan kalian tikus makmal yang punya kesungguhan. Tikus yang boleh menumpukan sesuatu hingga berjaya. Buktikan!!!

Aku mahu lihat perubahan, aku mahu lihat keberhasilan dan aku mahu lihat bukti yang memberikan kejayaan.

CABARAN BUAT TIKUS MAKMAL.


p/s : Ketagihan Choki-Choki adalah satu penyakit yang sukar dirawat. Kajian sekumpulan saintis pakar di Andalusia membuktikan lelaki yang punya ketagihan ini 70% positif dijangkiti penyakit 3 scrotum. Putrajaya telah menemui seorang penagih yang punya 3 scrotum dan tidak mustahil rakan-rakan disekelilingnya juga bakal menerima nasib yang sama.

1 comment: